یحیی معروفی؛ صادق پناهی توانا
دوره 14، شماره 55 ، مهر 1392، ، صفحه 107-122
چکیده
این مقاله «میزان تأکید کتابهای درسی ادبیات فارسی بر مؤلفههای هویت ملی از دیدگاه دبیران درس ادبیات دوره متوسطه» بررسی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را همه دبیران ...
بیشتر
این مقاله «میزان تأکید کتابهای درسی ادبیات فارسی بر مؤلفههای هویت ملی از دیدگاه دبیران درس ادبیات دوره متوسطه» بررسی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را همه دبیران ادبیات فارسی دوره متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی90-1389 و کتابهای درسی ادبیات دوره متوسطه، تشکیل میدهد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 109 نفر انتخاب و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سنجش مؤلفههای هویت ملی از دیدگاه دبیران استفاده شده است. اطلاعات جمعآوری شده با کمک شاخصهای آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین، درصد و نمودار و آزمون استنباطی t تک گروهی و t در گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شده است.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه دبیران، میزان تأکید بر مؤلفههای هویت ملی در کتابهای ادبیات دوره متوسطه 68/1 از حداکثر 5 و در حد کم ارزیابی شده است. بیشترین میزان تأکید به ترتیب بر مؤلفههای مذهبی، میراث فرهنگی و ملی ـ سیاسی و کمترین تأکید بر مؤلفههای خردهفرهنگها و جغرافیایی صورت گرفته است. نتایج آزمون t تک گروهی نیز نشان داد تفاوت بین میانگین تمامی مؤلفههای مورد بررسی با میانگین نظری جامعه در سطح (01/0= α) معنی داری میباشد. فراتر از آن، تفاوت مشاهده شده بین دیدگاه دبیران زن و مرد در خصوص میزان تأکید کتابهای ادبیات بر هویت ملی معنیدار نیست.